Turistický akademický klub byl založen roku 1963 v Praze

Články akceFotogalerieStalo se 2023

Patnáctkový Plešivecký Potlach – 29. 6. 2023

Soukromá zpráva o Plešivci 2023

Plešivec – tradiční akce patnácté trasy, kterou vyhlašuje a pořádá Frank Vitha. V podstatě se jedná o celonoční piknik, tj. posezení s kamarády u ohně v  trampském kempu Haďárna v Brdech. Akce je to jednodenní  a koná se již více než 20 let, spaní je  většinou pod širákem.

Letos byla vyhlášena na  čtvrtek 29. června. Zprávu o konání jsem dostal zhruba 14 dní předem. V duchu jsem si ji zařadil do lákavých prázdninových vyhlídek, leč tím to víceméně skončilo. Ne však zcela.  Zmíněný čtvrtek odpoledne jsem pokojně seděl ve své kanceláři, podřimoval a řešil problémy světové vědy, když tu náhle přišel mail “Ahoj kamarádi, je 15:15 a na Plešivci jsem zatím sám. Ale nezoufám, je tu krásně. Frank”.

A sakra, řekl jsem si, zase jsem na něco zapomněl a představa, jak Frank tráví večer sám na  Haďárně, mne vyděsila. Probuzen jsem se vymrštil, opustil vědu a uháněl domů. Hodinu na to už jsem seděl v autě směr sedlo Klínek, což je obvyklé místo pro výstup na Plešivec. Byl pozdní večer, červen, příjemné počasí a stoupaje jsem si uvědomil, jak dávno už jsem nebyl pěšky v lese.

Když jsem dorazil na místo, zjistil jsem, že Frankovo osamění se nekoná, neboť jsem byl právě patnáctým  (nekecám) účastníkem Plešivce 2023. Nakonec nás bylo sedmnáct.

Láďa Hl.

Plešivecký potlach proběhl za nádherného počasí, organizovaný tradičně Frenkem Vithou. Pár fotek od Hasiče a Blanky Ch.

Ahoj kamarádi,

jako každoročně jste zváni na PPP – Plešivecký Patnáctkový Potlach. PPP je naplánován na čtvrtek 29. června 2023.

Potlach v našem podání je takový delší, někdy celonoční, piknik, tj. posezení s kamarády u ohně, trochu tlachání, trochu zpívání, trochu pití a jídla pod heslem co kdo přinese to kamarádi rádi vypijí a snědí. Na noc se hodí spacák a případně i nějaká celta nebo jiná plachta, počasí neporučíme. Dříve jsme tam stěhovali i sud s ruční pípou a suchý led na chlazení, ale už nám bohužel není ani těch padesát. Tak každý za sebe a pro sebe (a také trochu pro ostatní). Nemusíte moc, většinou to nestačíme ani sníst, ani vypít.

Plešivec bude jako obvykle jednodenní, tedy čtvrteční odpoledne, večer a noc a páteční ráno.

Čtvrteční termín je tradiční, protože víkendů je málo a důchodci mají vlastně čas pořád. Plešivecký trampský camp Haďárna je v bývalém lomu pod červenou značkou z Plešivce do Lochovic a je dobře dostupný od vlakových zastávek Rejkovice, Lochovice, Radouš a Jince nebo od auta zaparkovaného v sedle Klínek. Místa je tam dost. Jen tam chybí pitná voda, tu je třeba donést s sebou, stejně jako ostatní pití, jídlo, hudební nástroje a dobrou náladu.

Pro patnáctku je letošní potlach významný, protože letos uplynulo 20 let od chvíle, kdy jsme na Plešivci postavili mohylu, ke které se každoročně (i když se stále rostoucími potížemi) vracíme. Bylo to přesně 24.5. roku 2003. Pro mne je Plešivec dlouhou dobu srdeční záležitost, ovšem těžko obecně předatelná. Ale o jednu jednu příhodu, spojenou se stavbou mohyly před 20ti lety se s vámi podělit mohu. Někteří ji už znáte, ale snad nikoho nepohorší.

Když jsme před dvaceti lety přišli na Haďárnu, tak jsme hledali vhodné a důstojné místo pro stavbu naší mohyly. Jeden z kamarádů zašel na výběžek nad suťovištěm, kde narazil na souložící dvojici. Asi aby vysvětlil svou přítomnost, tak řekl, že hledá místo pro výstavbu mohyly. Souložícího mladíka to nijak nevyvedlo z míry a odvětil: „My si to tady doděláme, a pak si tu můžete postavit třeba panelák“.

S touto vzpomínkou vás zdraví Frank z patnáctky, který vám rád podá bližší informace (tedy ne o té příhodě, ale o patnáctkovém potlachu).

Frank Vitha, TAK15, f-vitha@volny.cz, tel. 777 667 140 nebo kdokoliv z patnáctky.