Turistický akademický klub byl založen roku 1963 v Praze

Články akceFotogalerieStalo se 2023

S Patnáctkou (a dalšími) po 15. poledníku

ZPRÁVA O AKCI

Jak už jste slyšeli, Patnáctka spolu s řadou našich TAKových příznivců naplánovala jako součást oslav 50. výročí založení Trasy cestu na kolech přes celou republiku podél 15. poledníku od hranic s Rakouskem na hranice s Polskem. První část „Jízdy podél 15.poledníku“, konkrétně z Českých Velenic přes Gmünd do Peček jsme odjeli v dubnu 2023. Počet účastníků se měnil od 5 do 11, stejně jako se nám během cesty měnilo počasí. V sobotu jsme v Kácově uspořádali celkem bujarou oslavu 50. narozenin Patnáctky a osadili tabulku, vyznačující průchod 15. poledníku tokem řeky Sázavy.

Druhou část, tentokrát v opačném směru, od severu k jihu, tedy z Jindřichovic pod Smrkem do Peček, jsme projeli od čtvrtka 14. do neděle 17.září. Trasu absolvovali čtyři stateční, Věrka a Michal Musilovi, Honza Pelich a Frank Vitha. Škoda, že mě nepodpořilo více cyklistů z patnáctky ani z dalších tras, byla to celkem pohoda, místy trochu do kopce, ale dalo se to zvládnout. Tedy až na takovou drobnost – druhý den jsme totiž díky mojí navigační chybě tlačili kola na Ještěd po sjezdovce, přesto, že byly k dispozici výhodnější trasy. Moc mi nepomohlo ani ani to, že ta byla sjezdovka modrá. Když jsem o tom vyprávěl, tak mi jedna kamarádka řekla, že se diví, že mě nezabili. Ale nezabili, dokonce se vyjádřili v tom smyslu, že bude alespoň na co vzpomínat.

Během druhé části cesty jsme za 4 dny ujeli asi 206 km, což není moc. Ovšem viděli jsme toho dost, navštívili jsme „Živoucí skanzen“ v Jindřichovicích pod Smrkem, což je opravený komplex roubených budov se školou, ve které se stále učí. Jeli jsme opuštěnou krajinou po polských hranicích, kde to místy vypadá, jakoby válka skončila před několika dny. Viděli jsme ruiny, ale i krásně opravené a nové domy. Navštívili jsme pomník na křižovatce 15.poledníku a 51.rovnoběžky u miniobce Andělka, kde je Polsko na severu i na jihu. Jeli jsme přes Frýdlant, údolím říčky Smědá, přes úbočí Ještědu, kde je vyznačená křižovatka s 15. poledníkem, přes Český Dub, kolem Drábských světniček a Valečova do Milovic, a dále přes Nymburk a pohodovou cestou kolem Labe do Peček. Na nádraží v Pečkách jsme tak spojili druhou část s první.

Nocovali jsme 3x: v Tenisovém klubu Frýdlant, v sokolovně v Českém Dubu a v penzionu v Milovicích. V Milovicích to bylo i s bazénem a s občerstvením, sice trochu dražší, ale také na výrazně vyšší úrovni. Upřímně řečeno jsem byl rád, že jsem vůbec ubytování sehnal – všude v okolí bylo plno nebo to bylo ještě dražší.

Celkově to byl fajn výlet, ve Frýdlantu nám paní správcová uvařila i snídani, v Českém Dubu jsme zažili skvělou rázovitou hospodu i cukrárnu se sortimentem čerstvého pečiva a v Milovicích výbornou restauraci RKDM, s dobrým výběrem jídel i piva. V Českém Dubu nám místní trochu pozvedli sebevědomí, když zjistili kolik nám je let, a že jedeme na šlapacích kolech a ne na motokolech. A to ani nevěděli o tom výletu po sjezdovce.

Celkem jsme na cestě podél 15. poledníku ujeli přibližně 436 km se značným převýšením, navštívili jsme křižovatky 15. poledníku s 49., 50. a 51. rovnoběžkou a také spoustu hospod a restaurací. Ujeli jsme i hodně kilometrů vlaky různých společností a i tyto cesty včetně přesedání proběhly podle plánu a bez větších problémů. Z ubytovacích zařízení mě zaujal penzion Palice v Jindřichově Hradci, ale i jednodušší bydlení v chatičkách ve Frýdlantu a v sokolovně v Českém Dubu.

A jen tak pro informaci – mám z cesty asi tak 4 hodiny videozáznamu a nějaké fotky. Je to ovšem většinou velmi nudné. Pokusím se to sestříhat tak, aby to bylo koukatelné a někam to umístím, aby si to zájemci mohli zkouknout. Jen prosím o strpení, bude to tak na Vánoce (tedy až už to nebude nikoho zajímat).

Poznámky k 15. poledníku:

15. poledník východní délky od severního pólu prochází přes Severní ledový oceán, Evropu, Afriku, Atlantský oceán, Jižní oceán k jižnímu pólu. Sluneční čas 15. východního poledníku odpovídá středoevropskému času.
Na území České republiky vstupuje 15. východní poledník z území Polska severně od obce Andělka ve Frýdlantském výběžku. Následně několikrát překročí hranici ČR a Polska. Poté vede územím ČR v délce asi 206 km. Území ČR opouští v lesích jižně od Lásenice, a vstupuje na území Rakouska. Dalších přibližně 30 kilometrů vede podél česko-rakouské hranice. U východního břehu Staňkovského rybníka ještě na několik metrů zasáhne na území ČR. Východně u města Kouřim protíná poledník 50. rovnoběžku severní šířky. Tento průsečík se označuje jako tzv. Astronomický střed České republiky a používá se pro astronomické výpočty jako souřadnice České republiky, například pro časy východu a západu slunce. Tento průsečík považován i za astronomický střed Evropy.

Ale ještě něco mě pořád vrtá hlavou – kousek za Nymburkem není vyznačeno, kde protíná 15. poledník tok Labe! Že bychom to příští rok napravili?

POZVÁNKA

Ahoj kamarádi.

Jak už určitě víte, tak Patnáctka spolu s řadou našich TAKových příznivců odjela v dubnu první část „Jízdy podél 15.poledníku“, konkrétně z Českých Velenic přes Gmünd do Peček.

Druhou část plánuji (již opravdu dlouhou dobu) na polovinu září, ale až teď se mi podařilo dát dohromady ubytování. Nevím co se to děje, ale ubytovatelé nereagují na emaily, nemají zájem o pronájmy na jednu noc nebo dokonce ruší předběžné dohody.
Bohužel mi vychází termín na termín Lesních her, kam bych jinak sám jel opravdu rád, ale cestu podél 15.poledníku jsem začal připravovat dlouho před vyhlášením termínu LH.

Druhá část „Cesty podél 15.poledníku“ bude od čtvrtka 14. do neděle 17.září,
tentokrát ze severu k jihu.

Uvidíme Skanzen v Jindřichovicích pod Smrkem, křižovatku 15.poledníku a 51.rovnoběžky u obce Andělka, polský lom Turov, Ještěd, Český Dub, podhůří Českého ráje, Loučeň, Nymburk a další zajímavá místa. Pojedeme z Jindřichovic pod Smrkem (čtvrtek časně ráno vlakem z Prahy) do Peček (neděle odpoledne, vlakem do Prahy).

Noclehy jsou Frýdlant, Český Dub, Loučeň, délka tras je 43 km, 44 km, 60 km, 36 km.

Budu rád, když mi napíšete, zda máte o cestu zájem. Zatím mám objednány noclehy pro 10 lidí, ale lze to ještě upravit. Doufám, že nepojedu sám, ale i tak bych to zvládl.

Plán cesty a noclehy:

čtvrtek 14.9.:
Praha – Jindřichovice pod Smrkem, vlak 5:09 nebo 7:22 (viz. dole),
cyklo: Jindřichovice – Andělka – Frýdlant → https://mapy.cz/s/huvoruzacu
47 km, +593m -682m, nocleh Tenisový klub Frýdlant

pátek 15.9.:
cyklo: Frýdlant – Ještěd (15.poledník) – Český Dub → https://mapy.cz/s/keheposaja
44 km, +847m -830m, nocleh Sokolovna Český Dub

sobota 16.9.:
cyklo: Český Dub – Svijany – Kněžmost – Loučeň → https://mapy.cz/s/huburupama
58 km, +440m -521m, nocleh Apartmány 29, Patřín

neděle 17.9.:
cyklo: Loučeň/Patřín – Nymburk – Pečky → https://mapy.cz/s/pobanagade
33 km, +40m -88m,
Pečky – Praha, vlak každou chvíli

U sobotního noclehu může ještě dojít ke změně, protože cena ubytování v Loučeni je poměrně vysoká. Ale délka tras se podstatně nezmění.