Turistický akademický klub byl založen roku 1963 v Praze

Poradníky

Poradník 2021-07

Pouze pro vnitřní potřebu vydává Turistický akademický klub
IČO: 00199214, účet č. 2000317496/2010
Sídlo: Malá Štupartská 646/1, 110 00 Praha 1
Elektronická pošta: tak.praha@email.cz
Pokladník: Stáňa Donthová, e-mail: sdonthova(at)seznam.cz
Poradník: Jana Vorlová, e-mail: vorlovaj(at)gmail.com

Motto

Učím se každý den vysát každou vteřinu. Každý okamžik, který prožívám, prožít, jako by to bylo poprvé. Každé ráno a každou snídani. Jak mimozemšťan, který si zaplatil nákladnou a krátkou dovolenou na Zemi a teď obdivuje mraky a zelené stromy.

Marek Orko Vácha

Zprávy z rady

• Rada informuje, že TAK se po celorepublikové karanténě probouzí a pokračuje ve své tradiční činnosti – vandrování, turistice, cyklistice, horolezectví i různým společenským akcím.
  • Rada srdečně zve všechny členy TAK i příznivce a přátelé k setkání o  letní otevřené schůzi TAK v pondělí 12. července na již tradičním místě – na zahrádce Besední restaurace u Ritschelů, Slivenecká 92/7, 15200 Praha 5 – Hlubočepy. Nezapomeňe doma hudební nástroje!
  • Rada se sešla 14. června v Pivním baru Blanická.
  • Členské příspěvky pro rok 2021 plaťte na účet TAK č. 2000317496/2010 ve výši 250 Kč, do zprávy pro příjemce napište pro jistotu jména přispívajících.

Akce

• Letní schůze pro všechny TAKové i neTAKové v zahradní restauraci u ČD nádraží Hlubočepy je v pondělí 12. července od 18 hodin. Hudební nástroje s sebou!
  • Ahoj kamarádi, jako každoročně jste zváni na PPP –  Plešivecký Patnáctkový Potlach. PPP je naplánován na čtvrtek 22. července. Co je to potlach snad nemusím vysvětlovat – je to takový delší, někdy celonoční, piknik, tj. posezení s kamarády u ohně, trochu tlachání, trochu zpívání, trochu pití, něco jídla (tedy co kdo přinese, pro sebe i pro kamarády). Na noc se hodí spacák a případně i nějaká celta nebo jiná plachta, letos je počasí nevyzpytatelné. Čtvrteční termín tradiční, protože víkendů je málo a důchodci mají vlastně čas pořád. Plešivecký trampský camp Haďárna je v bývalém lomu pod červenou značkou z Plešivce do Lochovic a je dobře dostupný od vlakových zastávek Rejkovice, Lochovice, Radouš a Jince nebo od auta zaparkovaného v sedle Klínek. Místa je tam dost. Jen tam chybí pitná voda, tu je třeba donést s sebou, stejně jako ostatní pití, jídlo, hudební nástroje a dobrou náladu. Bližší informace vám rád podá Frank 15, f.vitha(at)seznam.cz, tel. 777 667 140 nebo kdokoliv z Patnáctky.
  • 16. Cesta jenom tam, výlet historickým motoráčkem M131.1 zvaným „Hurvínek“, bude ve dnech 21. – 22. srpna 2021.

Z Prahy vyjedeme směrem na Plzeň, první zastávka bude ve Starém Plzenci, kde bude možno jít na exkurzi do vinařských závodů Bohemia Sekt, navštívit hradiště Hůrku se starou rotundou nebo vystoupat k hradu Radyně. Dále pojedeme do jižních Čech, zastavíme v Sudoměři u Žižkova bojiště a někde v oblasti Ražic či Protivína zakempujeme. V neděli v Písku navštívíme muzeum s historickou vodní elektrárnou a po obědě pojedeme přes most u Červené nad Vltavou do Tábora a pak už po 4. železničním koridoru k domovu. Snad už nemusím připomínat, že navzdory tradičnímu názvu akce nás doveze vláček i zpět. Cestou v motoráku se bude čepovat dobré pivo Benedikt. Muzikanti nechť si nezapomenou doma svoje nástroje. Pojedeme s vlečňákem, tak je možno oddělit výčep a třeba dětský koutek. Samozřejmě trasa se může změnit, pokud někde propukne neplánovaná výluka.
To vše bude za předpokladu, že nám to koncem srpna epidemiologická situace dovolí. Počítejte s tím, že budou potřeba očkovací průkazy (Covid-pasy) nebo potvrzení o bezinfekčnosti podle v té době aktuálních nařízení. Přihlásit se můžete mailem na adresu ivan.fridrich(at)post.cz. Napište, zda chcete jít na exkurzi do Bohemia Sektu (cena 190 Kč vč. degustace 3 vzorků, doba trvání 1,5 hod.)! Přihláška je platná po zaplacení zálohy 300 Kč na účet č. 104641136/0300, var. symbol 16, a do zprávy napište „CJT16 a jméno“. Ceny jízdenek budou 650/700 Kč. Výjimečně si můžete se mnou domluvit jiný způsob předání. Záloha je vratná v plné výši při odhlášení do konce července nebo při zrušení CJT, pokud propukne další etapa pandemie. Budu rád, když se přihlásíte co nejdřív, abychom věděli, zda je o Cestu zájem a máme ji dále připravovat. Na shledanou se těší
Ivan Fridrich 15.

• Lesní hry 11. – 12. 9. 2021 – Návrat do života, budou, jdu do to toho a doufám, že si to všichni užijeme. Pokud ne, protože nebude dost pořadatelů či účastníků, tak se omluvám, ale odložím hry na rok. Za organizační team Tomáš Sýc Souček 20
  • 63. Stezka je plánovaná v termínu 24. – 28. 9. 2021 se zakončením v Písku, pořádá Dvacítka. Tabulka tabu noclehů…
  • Cyklokamarádi! V loňském roce, ani doposud v letošním roce, jsme nemohli pořádat tradiční cyklistické akce. Jestliže bude na podzim příznivá situace, chceme udělat 15. – 17. 10. 2021 cykloakci ZahaTykoZako, kterou takto nazval Aleš. Konala by se v Klubu Lávka Chocerady, kde už bylo zakončení cyklosezony. Pokud se chcete zúčastnit, tak napište, potřebujeme vědět přibližný počet účastníků. Na konci prázdnin pošleme podrobné informace. Aleš, Monika a Karel

Informace

• Výroční turistickou známku jsme loni vydali k jubilejní 15. Cestě jenom tam. Všichni cestující si ji koupili, pak ale odpadla Stezka a další společná setkání, nebylo kde je prodávat a tak hodně známek zbývá. Jistě to je vhodný suvenýr nejen pro sběratele turistických známek, ale pro všechny účastníky minulých Cest jenom tam. Známky se prodávají po 40 Kč, zavolejte na tel. 602368425 a domluvíme se na předání v Praze. Mohu zaslat i poštou, ale v tom případě je třeba připočíst cenu poštovného. Určitě je budu mít s sebou na letošní CJT. Ivan Fridrich 15.

Stalo se

• Ahoj, hlásím, že jsme se všichni vrátili živí a všem, kdo ze závažných důvodů nemohli jet, vyjadřuji upřímnou lítost nad jejich nepřítomností. Stezička Dvojky 3. – 6. června byla přímo nádherná, počasí krásné a kempík naprostá špička. Ve čtvrtek večer ohýnek s pečením buřtů, pivečkem a krásnou muzikou, v pátek první výlet. Autobusem do Nového Hrádku, pak údolím Olešenky do Pekla, tam výborný oběd, zpět do Nového Města podle Metuje, některé slabší organismy odvezla auta. Večer venkovní restaurace, skvělé jídlo a hra na všechno možné, přijeli ještě Jana a Pavel Dočkalovi, takže další kytara a banjo. Vcelku srandovní vsuvka, přišli policajti a že se nesmí hrát v hospodě, tak panu hostinskému poradili, abychom se přesunuli o pár metrů na trávník před hospodou, a tam už se zpívat mohlo. Když jsme dorazili kolem půl jedenácté do kempu, před jednou chatou se scukla krásná sešlost, Jarda Steiner, Dočkalovi, hrálo se a zpívalo až do půl třetí (v noci, samozřejmě). Krása. V sobotu další výlet, autobusem na Dobrošov, tam chata s rozhlednou, skvělý oběd. Přijel nás tam pozdravit Jéňa Nízký. Pocourali jsme po okolí, vylezli na rozhlednu, a pak cesta dolů do Bělovse. Od rozhledny jsme odcházeli za sluníčka, v půli cesty nás dohnala pořádná bouřka a děsný slejvák, schovat se nebylo kde, tak jsme promokli jak myši. V Bělovsi už zas svítilo sluníčko, prostě sranda. Večer jsme si dopekli zbývající buřty a pak zasedli u chatky, kde byla malá oslava – Honza Pártl měl 80. narozeniny. Protože Jindra a Jarda odjeli už v sobotu, a rovněž Dlouhých, zůstala nám na sobotní večer hudba „4 Jungs“, tj. Štěpán, Václav, a jeho synové Václav a Martin. Ani Pavel nemohl už bouchat se svým historickým vozembouchem, protože mu na něj omylem šlápl Jindra při nočním přesunu z hospody. Takže Pavel musí „prístroj“ opravit, a je i vyfocen se dvěma díly téhož. V neděli jsme se rozjeli každý podle svého domů, případně cestou ještě někam. Z celého podniku máme spoustu fotek, musíme to naposílat Petrovi Kobošovi, aby to zařadil do dvojkových análů. Tímto velice a ze srdce děkuji Lence a Vaškovi, a i celé jejich rodině, kteří nám připravili neskutečné věci, všechno nakoupili, přivezli, zařídili, dokonce se postarali o odvoz „šouralů“ po trase, když už někdo nemohl dál, a když jsme dorazili promočení do Bělovse, přivezl nám Vašek ml. horu suchých triček a ručníků, no prostě něco nepravděpodobného. Kemp při tom, jak je vybavený, je neuvěřitelně levný, a pan vedoucí rovněž neuvěřitelně milý, vstřícný. Až na drobné maličkosti, kterým se nikdy nelze vyhnout, bylo všechno krásné, dala bych tomu bez váhání 100%. Takže se můžete těšit, že dáme do placu krásné fotky, a pokusím se, zdali by nešla zařídit slezina na Pěšinách – zatím se nesmí zpívat, zkusila bych terasu, a nebo ještě nevím, uvidíme. Dám vědět. Všechny Vás zdravím a jistě se už uvidíme dřív než my teď skoro po roce. Celkem nás bylo 23, ale i s dalšími ke 30. Takže nádhera. Hanka Kárová 2.
  • Vítání léta 2021 na úterý 15. června

Vážení přátelé, chtěl bych Vám poděkovat za vstříctnost a velké nadšení, které provázelo letošní Vítání léta. Je pro mě radostí takovou akci připravit.
Mirda Hoza 3

Milý Mirdo, já bych si zase dovolil ti jménem TAKu poděkovat za to, žes do toho šel a že se ti podařilo tuto akci opět zdárně připravit a my se tak po dlouhém čase mohli zase normálně sejít a normálně se pobavit. Děkujeme
Vláďa Roith

Zpráva o zakončení Vítání léta. Tentokrát zase po dlouhé době na Karlově mostě. Byli jsme jen tři. Městské strážníky jsme přesvědčili, že se nejedná o zakázanou hudební produkci, ani zakázanou konzumacei na veřejnosti a že si jen trochu zahrajeme, dopijeme a půjdeme. A taky, že jako důchodci ve věku jejich rodičů nemáme mnoho jiných radostí. Byli shovívaví, noc vlahá, Praha nasvícená, zážitek dokonalý. Dokonce i nějaká mince od kolemjdoucích padla. Překvapivě. Blanka Chvojová 15.

• Povahy TAKové, protože jsem Vás lákal na plavbu na lodi Aloha a většina z Vás nemohla a tím pádem neměla možnost využít krásnou plavbu po Jaderském moři, tak mi připadá fér, abych Vás informoval jak to dopadlo. Loď se zcela naplnila a pokud budete mít chuť, můžete se podívat, jak jsme si to v Chorvatsku užili. Sepsal jsem co mě napadlo, viz příloha a co jsem tak nějak stihnul vnímat a posílám také pár fotek, z té dovolené, která mi připadala, že trvala pouze jeden den. Michal Martina 14.

Aloha 2021 a jak jsem to viděl a zažil já, dovolená je za námi a je to jako mžiknutí oka a už nikdo neví, jak jsme se připravovali, že jsme tápali a nevěděli, jestli se pojede a jestli nebudeme muset zůstat v Čechách v zajetí Covidu a rychle se střídajících ministrů zdravotnictví a zmatených rozhodnutí naší vlády a na poslední chvíli sháníme certifikáty o provedeném očkování a nějaké PCR testy a do počítače tlačíme on-line formuláře pro příjezd do a odjezd z Chorvatska, no, teď nevím jestli to byly píčoviny a nebo kokotiny, nechám na posouzení Nikotina, a ten okamžik, na který jsem se těšil je zde a odjíždíme všichni na palubě Alohy plnou parou z Krila Jesenice vstříc slunnému počasí a Standa si drží led na tváři, protože mu vytrhla zubařka den před odjezdem zub a začíná lehce otékat a kapitán Mijo, dává panáka kořalky na přivítanou a oběd a průvodkyně Katka s Jarkem nás taky vítají a starosti s přípravou na dovolenou mizí v propasti zapomnění, neb to co následovalo nám neumožnilo pohledět zpět, to byl takový fofr, akce stíhala akci, a oni se na nás ti Chorvati taky těšili, protože, hned v prvním přístavu Milna na ostrově Brač, pro nás přímo u lodi připravili fantastický rockový koncert, tančilo se přímo na palubě a i střeše lodi, no ženský se rozjely, že se Aloha silně kývala a je s podivem že nikdo nespadl do vln Jadranu, a ráno, po probuzení jsme zahájili standardní dovolenkový program, ve zkratce snídaně, pak na kola a hned do kopce a šlapat a šlapat pak do moře a koupat a zase do kopce a tam bude taková malá šotolinka a zastávka v hospodě a nebo Studenac a lahváče a najít, kde kotví loď a přijet včas a hned zase do moře a koupat a večeře, no spíše se to dá definovat jako lukulské hody a na závěr ještě sladká tečka a pak projít si městečko, přístav, nebo omdlít a pak vzhůru na palubu a zde se nejdříve hovoří a každý se chce pochlubit co zažil, co viděl a všichni mluví skoro současně a bar v lodi funguje dlouho do noci, ale ten výčepní na lodi je nějakej divnej, i když nečepuje Kozla, ale Karlovačko tak má celkem velkou kliku, že jsme se na něj chlapi nedomluvili a nehodili ho do moře, protože, co ten Josiph s tou pípou a pivem dělal, no toto, má štěstí, že přežil, ale pak zvuk ukulele svolává hudbu a už se muzikanti přidávají neb to nemohou poslouchat a jsou tu tři kytary Jirka, Standa, Petr a basová kytara Honza a Simona s foukací harmonikou, to je veselo dlouho do noci a Velvary musel Nikotin zpívat dokonce po dva večery a Jirka rozjíždí pějme píseň dokola a dokáže zahrát všechny písničky, no neskutečné a dokonce plní přání i Vladimíra, sice jinou písní ale zase v cizím jazyce, no před půlnocí jsem tento týden nešel spát ani jednou a i když každý den Standa říkal, že se dnes nebude hrát, že se půjde spát, tak kromě jednoho večera hrál každý den a v přístavu Sali, dokonce v antikvariátu vypnul reprodukovanou hudbu a ohromil všechny přítomné hrou na klavír a sklidil bouřlivý aplaus, Petr s Hynkem, sehraná dvojka, nás všechny příjemně rozveselili písní, kde nás překvapili svouznalostí řeči zvířat a velmi zdařile je imitovali….no kapr, tak to byla bomba.. a Honza to všechno tvrdil basou a sháněl texty a Simča foukačkou muzikupodbarvovala a kdo chce tak zpívá a nebo jinak haleká a po každé písničce se lodí prožene mexická vlna, ale kromě těchto radovánek, také zkoušíme chorvatskou kuchyni a mořské plody a chuťové buňky se mohou zbláznit a pak ten den končí a on to není den, ale celý týden a vlastně celá dovolená a zaplatit, hmmm, to je čárek na účtu, peníze pryč a druhý den ráno beru ukulele a klobouk a sedám před loď a hrou na ukulelesi snažím něco přivydělat na cestu domů… a daří se a poslední vycházka do Zadaru a památky a koupání a pak se nás v 19 hodin ujímají zkušení šoféři Karel a Karel a ráno jsme v Čechách a tak už jen vzpomínky a někdy příště.
Michal Martina 14

Ze společnosti

• Eva Belohorcová 13 s radostí oznamujeme, že 29. června dopoledne přišla na svět  vnučka Adélka, 3,92 kg – žádná lehká holka, jak říká teta Jituška… Adélka, máma Veronika i táta Chef 23 jsou šťastní a naprosto vpořádku. A dědeček Tibor se češe, jak je tradicí na Třináctce.
  • [Nedívej se na mě tak, neutíkám navždy / já vím, ty mi nevěříš, nedozvíš se pravdy. – M. Fuxa] S lítostí oznamujeme, že Čtrnáctku navždy opustil skvělý kamarád, přítel a muzikant Jiří Papež. Roulin odešel na věčnou Stezku po vážné nemoci 4. 7. 2021, tři dny před třiasedmdesátými narozeninami. Parte… a vzpomínkové album…

Inzerce

• Milí přátelé, překvapivě máme letos na táboře nakonec volná místa. Vítáni jsou vaši kamarádi ideálně ročník 2008 nebo i trošku starší. Máte-li kamaráda, příbuzného, který by s námi chtěl vyrazit, napište mi obratem emailem nebo zavolejte a domluvíme se. Tábor máme 18. 7. – 1. 8. a téma Jára Cimrman. Mějte se krásně a pojeďte s námi na tábor, Veronika Jiravová – veronika20(at)centrum.cz
  • Začala jsem chodit do kina. Skvělé jsou dánský film Chlast s Mads Mikkelsenem, ten jsem už viděla podruhé, slovenský Služebníci, francouzský Žaluji, kanadský Ještě máme čas, francouzský Přípitek a ještě jednou francouzský film Moucha, černá komedie jak vyšitá, dánský Rytíři spravedlnosti opět s Mads Mikkelsenem…..vřele doporučuji. Přeji hezké léto popř. i s návštěvou kina. Stáňa Dufková 14

Přeji krásné léto plné kamarádů a cestování